Grøn nation

Opdateret 29.10.2007

Danmark har historisk set et godt udgangspunkt for at udnytte det globale grønne vækstpotentiale, og et politisk fokus på omstilling til uafhængighed af fossile brændsler er med til at give potentialet næring. En fortsat udvikling og kommunikation af Danmarks grønne brand er vigtigt for det danske samfund, idet det kan være med til at bringe os i front på en række af fremtidens store vækstområder.

Danmark har allerede en væsentlig styrkeposition når det gælder grønne miljø- og energiløsninger. Men også bæredygtig byudvikling (knowhow, arkitektur, infrastruktur), som bl.a. udspringer af politisk motiverede samfundsinvesteringer, skal markedsføre Danmark som grøn nation. Endeligt er ’ny nordisk gastronomi’ generelt genstand for stor international opmærksomhed, hvilket skal udnyttes offensivt og medvirke til en øget afsætning af danske fødevareprodukter.

Konkrete markedsføringsaktiviteter og budskaber om Danmark som grøn nation skal bidrage til at øge eksporten af grønne energiløsninger, styrke udbuddet af grønne turismeprodukter og højne eksporten af innovative danske fødevarer af højeste kvalitet.