Fondens formål

Opdateret 07.11.2007

Fonden til Markedsføring af Danmark støtter initiativer, der øger udlandets kendskab til Danmarks styrker, kompetencer og værdier. Særligt initiativer, hvor en betydelig del af aktiviteterne foregår i Danmark, har mulighed for at opnå støtte.

Hensigten er, at de støttede initiativer skal tiltrække udlandets opmærksomhed, så antallet af udenlandske besøgende til Danmark øges, og Danmark opnår positiv omtale i udlandet – enten gennem udenlandske fagfolk eller journalister.  

Fonden har dog mulighed for at støtte aktiviteter, der foregår i udlandet, men kun hvis aktiviteterne ikke i forvejen varetages af eksisterende institutioner på eksport- og investeringsfremmeområdet.

Fonden skal så vidt muligt støtte initiativer, der viser et bredt og tidssvarende billede af Danmark. Derfor vil nye samarbejdsinitiativer, der går på tværs af organisationer og eksisterende strukturer, i særlig grad have mulighed for at opnå støtte.

Eksempler på støtteberettigede initiativer kunne være udviklingen af nye koncepter for erhvervsfremstød, der kombinerer kultur og erhverv, afholdelse af store internationale konferencer, markedsføring af danske miljø­aktiviteter, filmfestivaler eller promovering af dansk mode. Formålet er således ikke at støtte mindre lokale projekter i Danmark med begrænset international interesse.

Ud over at yde økonomisk projektstøtte har fonden mulighed for at etablere og deltage i konsortier eller partnerskaber, hvis disse bidrager til at fremme fondens formål. Fonden kan eksempelvis indgå i et nationalt kompetencenetværk, der arbejder for at tiltrække internationale konferencer til Danmark. Indsatsen kan særligt være rettet mod at vinde den konkurrence, som udspiller sig med andre lande, der ligeledes arbejder aktivt på at tiltrække internationale konferencer.

Både offentlige og private aktører samt eventuelle offentlig-private partnerskaber har mulighed for at søge fonden om støtte.